Wat moet ik voor de winter van mijn boot nemen?
Of u nu besluit om de winter in het water, in de hal of buiten op de kant door te brengen – alles wat u zelf droog en warm op kunt opbergen, neemt u mee van boord.
Dit geldt met name voor eten en drinken, textiel en boeken of papier.
Naast bedlinnen en slaapzakken moeten ook matrassen en stoffering thuis op zolder of in een droge kelder worden opgeborgen.
Als dit niet mogelijk is, is het raadzaam matrassen en kussens op te stellen, d.w.z. op de zijkant op te bergen, om voor een goede ventilatie te zorgen.
Daarnaast mag u voor de winterstalling niet vergeten de volgende zaken van boord mee te nemen:
Veiligheidsuitrusting (reddingsvesten, reddingsvlot, brandblusser). Veel brandblussers zijn niet vorstbestendig.
De winterstop is ook het ideale moment om onderhoudsafspraken voor reddingsvesten en reddingsvlotten te maken.
Reddingsmiddelen moeten indien nodig met vers water worden afgespoeld en eventuele zoutresten moeten worden verwijderd.
Touwwerk.
Touwen moeten indien nodig ook worden gespoeld met zoet water voordat ze worden opgeslagen en vervolgens volledig laten drogen.
Tegelijkertijd kunt u het materiaal controleren op beschadigingen.
Dan kan het touwwerk eenvoudig losjes worden opgehangen voor de winterstalling.
Opbergen in een zak wordt niet aanbevolen. Dit kan de sterkte van het touw beïnvloeden.
Controleer meteen of het touw versleten en aan vervanging toe is.
Kostbaarheden.
Afhankelijk van hoe veilig het gebied rond uw winterstalling is, moet u er ook aan denken om elektronische apparaten te verwijderen en van boord te
halen om diefstal te voorkomen.
Gasflessen.
Haal alle gasflessen van boord en controleer het keuringsjaar van de gasflessen.
De inhoud van opbergvakken en kasten.
Maak de kasten van uw boot volledig leeg voordat u uw boot in de winterstalling plaatst, zodat er geen waardevolle voorwerpen of zaken aan boord blijven
die in de winter kunnen worden beschadigd of ongedierte kunnen aantrekken.
Hoe moet ik mijn boot schoonmaken voor de winterstalling?
De romp, die de boot het hele seizoen in het water ligt en daardoor weinig onderhoud krijgt, verdient speciale aandacht tijdens de voorbereidingen voor
overwintering op het land.
Zodra het schip uit het water is, dient het onderwaterschip ontdaan te worden van algen en mosselen.
De makkelijkste manier om dit te doen is met een hogedrukreiniger.
Tegelijkertijd kan losse verf van de rest van de romp worden verwijderd en kunnen het dek en dekzeil worden gereinigd.
Als er geen hogedrukreiniger beschikbaar is, kunt u deze ook met de hand reinigen.
-Wees voorzichtig bij het reinigen van het dekzeil en het dek met de hogedrukreiniger.-
Als het dekzeildoek een beetje oud wordt, kan de druk te groot worden en kan het beschadigd raken.
Tip: houd afstand tot je dekzeil en je dek met de hogedrukreiniger!
Laat bij sterke vervuiling uw dekzeil professioneel reinigen en impregneren voor jarenlang plezier.
Teakdekken en speciaal vinyl op kunststof dekoppervlakken mogen niet met een hogedrukreiniger worden gereinigd.
Een geelverwijderaar en speciale reinigingsmiddelen voor boten maken het reinigen van de romp gemakkelijker en zorgen in tegenstelling tot gewone
huishoudelijke reinigingsmiddelen voor biologische afbreekbaarheid.
Let ook extra op de scheepsschroef bij het schoonmaken van de boot. Deze is vaak aangegroeid, wat de prestaties van de boot beïnvloedt.
Ook de propeller van het log en de transducer van de dieptemeter moeten worden schoongemaakt en op hun werking worden gecontroleerd.
Welke werkzaamheden moeten vóór de winterstalling aan het onderwaterschip worden uitgevoerd?
Wanneer de romp is schoongemaakt, dient u het gehele onderwaterschip te inspecteren op beschadigingen.
Kleine beschadigingen kunt u zelf repareren met plamuur.
Let op: de romp moet zeker goed uitgedroogd zijn.
Bij grote beschadigingen of osmosebellen dient u bij twijfel een specialist te raadplegen.
Controleer ook de staat van de anodes en vervang deze indien nodig.
De klimatologische omstandigheden in de herfst zijn ideaal om de antifouling voor de winterstop te vernieuwen.
De meeste antifoulings kunnen zes maanden voordat de boot opnieuw te water wordt gelaten probleemloos worden geverfd.
Controleer dit zeker op het productinformatieblad van de betreffende antifouling.
Hoe moeten het anker, de ankerlier en de ankerketting worden onderhouden voor de winterstalling?
Als je op het punt staat de romp van de boot te reinigen met de hogedrukreiniger voor de winterstalling, moet je ook voldoende aandacht besteden aan
het anker en de ankerbak om vuil en roestresten van beide te verwijderen.
Controleer ook de ankerketting en wartelbeugel op beschadigingen en vervang deze indien nodig.
De ankerlier moet ook worden schoongemaakt en, indien nodig, worden ingevet.
Als u olieresten op uw dek in de buurt van uw lier aantreft, kan dit een teken zijn dat deze olie verliest.
Het is daarom essentieel om het oliepeil van uw ankerlier te controleren.
Hoe kan ik tanks en leidingen aan boord winterklaar maken?
Al het water aan boord moet worden verwijderd bij de voorbereiding op de winter, omdat bevroren water in tanks of leidingen de boot kan beschadigen.
Water in de drinkwatertank, buitendouche en boiler (heeft meestal een eigen afvoer) dient afgevoerd te worden.
Zorg ervoor dat er aftapkranen op de tank en pomp zijn.
Na het aftappen van het water moet de drinkwatertank worden gereinigd en vervolgens worden gevuld met een niet-giftige antivries die geschikt is
voor drinkwatersystemen.
Laat de kranen en douche lopen tot het gekleurde drinkwater antivries uit de kranen loopt.
Voor de zekerheid dient u alle kranen en zeeventielen (uitsluitend als de boot uit het water is) open te laten.
Als er nog restwater in de leidingen zit, kan het bij bevriezing ongehinderd weglopen en uitzetten en is er geen schade.
Als alternatief kunnen drinkwaterpompen ook volledig worden verwijderd en vorstvrij worden opgeslagen.
Het toiletsysteem moet ook worden geleegd en de vuilwatertank geleegd en schoongemaakt om schade door vorst te voorkomen.
Net als bij de drinkwatertank moet het toilet worden gevuld met speciaal antivries en vervolgens worden gepompt totdat de gekleurde vloeistof uit de afvoer komt.
Dit zorgt ervoor dat het speciale toilet antivriesmiddel in de pomp wordt verdeeld.
Controleer voor de winter alle slangen op scheuren en vervang ze indien nodig. Kijk ook eens naar de slangklemmen.
Water- en olieresten in de bilge dienen voor de winterstalling van de boot te worden verwijderd.
Oliebindende doeken zijn het beste voor het verwijderen van olieresten.
De bilge moet dan droog worden geveegd en de vloerplanken moeten worden opgetild zodat deze goed geventileerd zijn.
Wat te doen met de bootaccu & elektrisch systeem in de winter?
De levensduur van bootaccu’s kan enorm verkort worden door ontlading en kou.
Ontladen batterijen kunnen ook barsten bij strenge vorst. Er zijn verschillende manieren om dit te vermijden.
Het is aan te raden om de bootaccu’s in de wintermaanden van boord te halen en op een warme plaats aan te sluiten op een moderne druppellader.
Als de accu’s zijn aangesloten op een accuwachter, kunnen ze aangesloten blijven op het lichtnet.
Als uw accu’s te zwaar zijn om van de boot te verwijderen, laat de boot dan op de walstroom staan en schakel alle andere circuits uit.
Als u geen toegang heeft tot walstroom: laat uw accu’s volledig opgeladen op de boot en maak het gebied rond de accupolen schoon.
De reiniging voorkomt lekstromen en de daaruit voortvloeiende ontlading.
Controleer de zuurdichtheid van de batterijen minstens om de 2-3 maanden en laad ze indien nodig op.
Onderhoudsvrije gelaccu’s zijn probleemloos bestand tegen langdurig gebruik bij lage temperaturen.
Kleine batterijen en accu’s van rookmelders, klokken, zaklampen en draagbare GPS-apparaten moeten aan het begin van het seizoen volledig worden verwijderd
en opnieuw worden geplaatst of worden vervangen door nieuwe, omdat deze batterijen niet lekvrij zijn. G
rijp deze kans om de werking van gas- en rookmelders te testen en indien nodig testafspraken te maken.
Controleer het elektrische systeem van de mast op een zeilboot en vet de contacten in met vaseline en bescherm ze tegen water.
Schakelaars, zekeringen, kabels en contacten aan boord moeten worden gecontroleerd op corrosie en de bootverlichting moet worden gecontroleerd op goede werking.
Hoe maak ik mijn bootmotor klaar voor winterstalling?
Om de bootmotor winterklaar te maken, moet een hele reeks taken worden uitgevoerd, van het verversen van de olie en het filter tot het overwinteren van
het koelsysteem.
Het is het beste om daarmee te starten als de boot nog in het water ligt.
Welke andere taken moet u aan boord doen voor de winterstalling?
Maak de koelkast van de boot grondig schoon voordat u hem opbergt. De koelkastdeur moet, net als andere deuren en kasten op de boot, ‘s winters open blijven.
U moet ook alle zeeventielen (uitsluitend als de boot uit het water is) openen nadat u ze hebt gecontroleerd en gesmeerd op dichtheid en corrosie.
Aan de andere kant moet je alle luiken en patrijspoorten sluiten zodat ze dicht zijn, maar er toch een luchtuitwisseling plaatsvindt.
Handlenspompen moeten worden doorgespoeld en het membraan moet worden gecontroleerd op scheuren.
Membraanpompen laat ze ook korte tijd drogen en beschermen het membraan na controle met een dun laagje glycerine.
Hoe u het beste uw buitenboord motor winterklaar kunt maken leest u hier.
Hoe u het beste uw binnenboord motor winterklaar kunt maken leest u hier.