Hoe maak ik de buitenboordmotor winterklaar?
Voor het einde van het seizoen moet uw buitenboordmotor worden overwinterd en geconserveerd totdat deze opnieuw wordt gebruikt.
Een goede winterstalling verlengt de levensduur van uw buitenboordmotor.
Deze handleiding doorloopt de stappen voor het overwinteren van buitenboordmotoren achter elkaar en geeft antwoord op de belangrijkste vragen.
Kan ik mijn motor zelf klaar maken voor de winterstalling?
Tijdens de garantieperiode van uw motor adviseren wij u de winterconservering door een geautoriseerde vakwerkplaats te laten uitvoeren.
Nadat de garantie is verlopen, kunt u de motor met een beetje handmatige vaardigheid zelf winterklaar maken.
Checklist voor het winterklaar maken en conserveren van buitenboordmotoren:
Om veilig en ontspannen aan het werk te kunnen gaan, zorgt u ervoor dat uw buitenboordmotor stabiel en vast staat.
Of je haalt je buitenboordmotor van de boot en ondersteunt hem met blokken of je hangt hem op met een extra beugel, zoals een motorstandaard.
Of, als de hele boot op het land gaat overwinteren, laat je buitenboordmotor aan de boot vastgeschroefd.
Laat de buitenboordmotor carburateur leeglopen en conserveren.
Koppel de brandstofslang van de buitenboordmotor los tijdens het gebruik.
Spuit, net voordat de buitenboordmotor het begeeft, conserveringsolie in de inlaatpoort en trek aan de choke totdat de motor stopt.
Voordat u dit doet, moet u het luchtfilter, indien aanwezig, verwijderen.
Opmerking: Raadpleeg de handleiding van uw buitenboordmotor voor meer informatie.
Onderhoud buitenboordmotor bougies
Hoe moet de bougie van een buitenboordmotor worden onderhouden?
De bougie op buitenboordmotoren vervangen:
U dient de bougies van uw buitenboordmotor één keer per jaar te controleren.
De tijd voor de winterstalling is hiervoor ideaal.
U kunt de bougie verwijderen met een speciale bougiesleutel.
U kunt van de gelegenheid gebruik maken om de verbrandingskamer te behandelen met een intern motorconserveermiddel.
De onderkant van de bougie moet schoon zijn.
Zwarte elektroden of afzettingen leiden tot prestatieverlies.
Natte bougies of olieresten geven aan dat het carburateurmengsel te rijk is (hogere verhouding tussen brandstof en lucht).
Reinig de bougie (bijv. met een kleine staalborstel) en controleer de afstand tussen de twee elektroden. Dit moet 0,7-0,9 millimeter zijn.
De afstand neemt in de loop van de tijd toe. Een grotere afstand is een teken dat de bougie binnenkort vervangen moet worden.
Hoe de bougie schoon te maken?
Veeg het gebied rond de bougie schoon.
Verwijder de bougie met een speciale bougiesleutel
Verwijder zware verontreinigingen zoals olie en roet met een bougieborstel.
Tip: Hoe kleiner de borstel, hoe gemakkelijker het is om de bougie schoon te maken.
Let op: Druk niet te hard met de borstel op de bougie, anders kunnen de elektroden verbuigen.
Reinig de bougie met remmenreiniger en een doek.
Controleer de bougie op afzettingen en beschadigingen.
Meet de afstand tussen de elektroden.
Vervang de bougie of plaats de schoongemaakte bougie terug.
Conserveren van de verbrandingskamer van een buitenboordmotor
Om de verbrandingskamer van een buitenboordmotor te beschermen tegen roestafzettingen / vliegroest (oxidatie / corrosie), moet de verbrandingskamer
geconserveerd worden bij het opbergen van de buitenboordmotor:
Verwijder de bougie.
Spuit wat conserveringsolie in de verbrandingskamer via de opening van de bougie.
Om de olie te verdelen, trekt u een paar keer langzaam aan het startkoord terwijl u de stopknop ingedrukt houdt of drukt u op de aan/starter/starter-knop
op de elektrische starter.
Installeer de bougie.
Vervangen van het brandstoffilter op buitenboordmotoren
Wat is de rol van een brandstoffilter op buitenboordmotoren?
Een brandstoffilter of benzinefilter voor buitenboordmotoren is er om onzuiverheden zoals vuildeeltjes en soms water uit de brandstof te filteren
voordat ze de motor bereiken. Vooral wanneer benzine gevuld is met ethanol, bezinken onzuiverheden uit de tank en benzine snel in het benzinefilter.
Het doel van het filter is om te voorkomen dat onzuiverheden in de motor komen en schade veroorzaken.
Waar zit het brandstoffilter op de buitenboordmotor?
De exacte locatie van het brandstoffilter is afhankelijk van de buitenboordmotor en het filter.
De locatie van het betreffende filter staat vermeld in de betreffende handleidingen.
Een brandstoffilter kan een compleet onderdeel zijn in de behuizing van de motor of op de motor worden geschroefd.
Bij grotere buitenboord motoren kan er ook extern een brandstoffilter geplaatst zijn.
Een ander type filter zijn inline filters. Het verschil hier is dat deze worden gebruikt in de brandstofleiding tussen de tank en de brandstofpomp.
Hoe vaak moet een brandstoffilter voor een buitenboordmotor worden vervangen?
Hoe vaak een brandstoffilter moet worden vervangen, hangt af van hoeveel de buitenboordmotor wordt gebruikt.
Met andere woorden, zowel particulier als zakelijk, de buitenboordmotor werd veel of minder gebruikt.
Tekenen van een noodzakelijke verandering zijn onder meer vuil in het filter. Omdat het filter transparant is, zijn ze van buitenaf goed te zien.
Een rokende motor en vermogensverlies zijn ook tekenen dat het brandstoffilter vervangen moet worden.
Kun je brandstoffilters voor buitenboordmotoren reinigen?
Afhankelijk van het type benzinefilter kan deze worden gereinigd. Brandstoffilters van papier en nylon mogen niet worden schoongemaakt, maar direct worden vervangen.
Metalen filters kunnen worden gereinigd door de schermen te reinigen.
Waarom moet ik het brandstoffilter van een buitenboordmotor vervangen?
Als de poriën van het filter eenmaal verstopt zijn, kan de benzine niet voldoende doorstromen, wat kan leiden tot prestatieverlies van de motor of, in het ergste geval,
tot een totale storing. Het brandstoffilter van de buitenboordmotor moet daarom van tijd tot tijd worden vervangen.
Bij het overwinteren van de buitenboordmotor is het daarom raadzaam om het filter te controleren, schoon te maken en zo nodig te vervangen.
Ga als volgt te werk om het brandstoffilter van uw buitenboordmotor te vervangen:
De procedure en het gereedschap dat nodig is voor de verandering is afhankelijk van de fabrikant van de buitenboordmotor.
In de meeste gevallen staat het vervangen van het brandstoffilter beschreven in de handleiding van de buitenboordmotor.
Zo vervangt u het brandstoffilter doorgaans:
Plaats een kom onder het filter en houd een doek bij de hand om eventuele benzine op te vangen.
Maak het brandstoffilter los en verwijder het met een filtersleutel of filtertape om het proces te vereenvoudigen.
Zorg ervoor dat de rubberen afdichting goed op zijn plaats zit.
Smeer de contactvlakken in met een beetje olie om te voorkomen dat de afdichting wegglijdt.
Monteer het nieuwe brandstoffilter hand vast.
Laat de motor een paar minuten draaien om nieuwe benzine door te laten stromen.
Controleer het filter op lekkage.
Als er lekkage is, schroeft u het brandstoffilter weer vast, corrigeert u de afdichting of vervangt u het filter.
De motor is nu klaar om opnieuw te starten.
Zo vervangt u het “in line” brandstoffilter doorgaans:
Plaats een kom onder het filter en houd een doek bij de hand om eventuele benzine op te vangen.
Demonteer de klemmen van de slangleidingen.
Plaats het nieuwe inline-filter.
Let op: Let op de stroomrichting, deze is meestal aangegeven met een pijl op het filter.
Plaats de klemmen terug en draai ze vast.
Opmerking: Zorg ervoor dat u de klemmen niet overslaat/te strak aandraait.
Laat de motor een paar minuten draaien om nieuwe benzine door het filter te laten stromen.
Controleer het filter op lekkage.
Als er lekkage is, draait u het brandstoffilter weer vast of vervangt u het filter
Uw motor is nu klaar om opnieuw te starten!
Tip: Om het onderhoud zo laag mogelijk te houden, is het raadzaam om een extra brandstoffilter tussen de motor en de tank te plaatsen,
ook als uw buitenboordmotor al een geïntegreerd brandstoffilter heeft.
Het extra filter, een inline-filter, wordt in de slangleiding geïnstalleerd.
Als u niet zeker weet hoe u het filter moet vervangen, breng dan bij twijfel de motor naar een dealer.
Inspecteer de brandstofleiding en rubberen delen van de buitenboordmotor
Rubberen onderdelen van de motor, zoals de brandstofleiding, kunnen beschadigd raken door hitte en UV-stralen.
Inspecteer de brandstofleiding en rubberen onderdelen op slijtage voordat u de buitenboordmotor overwintert.
Als er knikken, verharding of poreuze gebieden zijn, moet u het betreffende onderdeel vervangen.
Bekijk ook de bijbehorende slangklemmen. Deze mogen niet verroest zijn, moeten strak zitten, maar mogen niet te strak worden aangedraaid.
Let op: Bewegende onderdelen zoals de gashendel, kabels en de klemschroeven van de motorsteun dienen soepel te functioneren.
Reinig indien mogelijk de onderdelen en smeer ze indien nodig opnieuw in.
Buitenboord motor propellers inspecteren.
Voordat u de buitenboordmotor voor de winter opbergt, moet de schroef worden gecontroleerd op schade en zo nodig worden vervangen,
zodat u meteen weer aan de slag kunt voor het nieuwe seizoen.
Ga hiervoor als volgt te werk:
Onderzoek uw propeller op schade zoals verbogen bladen, schade aan de breekpen, of de schroef is vastgezet met een splitpen en of er een vervangende pen beschikbaar is.
Vervang de propeller indien nodig.
Onderzoek de as op corrosie.
Smeer de as in met een zeewaterbestendig vet
Plaats de propeller terug.
Tip: Het is het beste om de propeller te onderzoeken wanneer deze is gedemonteerd. U kunt bij ons ook vervangende propellers krijgen, die voor de veiligheid
altijd bij de hand moeten zijn.
Controleer anodes van buitenboord motoren.
Anodes offeren zichzelf op met hun materiaal van mindere kwaliteit, zodat het materiaal van hogere kwaliteit van de buitenboordmotor niet corrodeert.
Het is daarom belangrijk om anodes in voldoende aantal en kwaliteit op de motor te hebben en deze regelmatig te controleren en te vervangen.
Het overwinteren van de buitenboordmotor is hiervoor een ideaal moment.
Controleer en controleer uw zinkanodes/aluminiumanodes/magnesiumanodes, die de motor beschermen tegen corrosie, op verlies.
Let op: Waar de anodes zich bevinden en hoeveel er zijn hangt onder andere af van de grootte van de motor.
Meestal bevinden de anodes zich op of onder de cavitatieplaat en spiegel van de buitenboordmotor.
Als er nog maar 2/3 van de anodes over is en dienovereenkomstig materiaal verloren is, moeten deze worden vervangen.
Opmerking: Meestal moeten de “anodes” eenmaal per seizoen worden vervangen. Het hangt onder andere af van de gevaren motoruren.
Controleer accessoires & smeer bewegende delen van de buitenboordmotor.
Inspecteer de accessoires van de buitenboordmotor voordat u deze in de winter opbergt.
Dit zijn bijvoorbeeld de aandrijfas, kabels, gashendels en klemschroeven.
Reinig deze onderdelen indien nodig met een doek.
Oude vetresten verwijderen met remmenreiniger
Smeer alle zichtbare bewegende delen met waterdicht vet.
Voor de smeernippels of smeernippels heeft u een vetspuit nodig (kleine sproeiers waardoor de lagers/draaibewegingspunten van de motor worden voorzien van vet/smeermiddel).
Als u en -takt buitenboord motor heeft dan moet u ook de motorolie verversen.
Het verversen van de motorolie in de buitenboordmotor wordt meestal uitgelegd in de handleiding en moet één keer per jaar worden uitgevoerd.
Draai de motorolie aftapplug los.
Draai de vuldop los.
Vang de motorolie op met een kom of iets dergelijks.
Laat alles drogen.
Voorzie de aftapplug van een nieuwe afdichting en plaats deze terug.
Voeg motorolie toe via de vulopening.
Tip: U kunt de hoeveelheid controleren met behulp van de peilstok of het kijkglas.
Controleer het oliepeil opnieuw na een korte proefrit.
Staartstukolie op buitenboordmotoren verversen.
Eenmaal per jaar, aan het einde van het seizoen, moet de staartstukolie van de buitenboordmotor worden ververst,
omdat er water in de olie kan zitten en schade aan de buitenboordmotor kan veroorzaken als de buitenboordmotor overwintert.
Het verversen van de staartstukolie van de buitenboordmotor wordt meestal uitgelegd in de handleiding.
Plaats een opvangbak onder de onderste olieschroef.
Open eerst de onderste olieschroef en vervolgens de bovenste ontluchtingsschroef
Vang de afgetapte olie op in de container.
– als de olie melkachtig licht is, duidt dit op water
– als de olie zilver of grijs is, is er mogelijk een mechanisch probleem
Opmerking: neem contact op met een servicemonteur om erachter te komen waarom.
Tap de staartstukolie volledig af.
Voorzie de olieaftap pluggen van nieuwe afdichtingen
Als de olie de gebruikelijke kleur heeft, drukt u de nieuwe staartstukolie in de onderste schroefopening totdat deze er bovenaan de ontluchtingsschroefopening
weer zonder luchtbellen uitkomt.
Sluit de vul- en ontluchtingsschroef.
Let op: U moet de oude olie op de juiste manier afvoeren.
Controleer de koelwater impeller van de buitenboord motor
De impeller is verantwoordelijk voor het koelen van de motor met water.
1) Controleer de functionaliteit van uw impeller voordat u de buitenboordmotor voor de winter opbergt.
2) Tekenen dat het nodig is om de impeller te vervangen zijn een kleine of geen controlestraal en een te warme motor.
Opmerking: De impeller bevindt zich meestal in het onderste deel van het staartstuk.
Hoe vaak moet de impeller aan buitenboordmotoren worden vervangen?
Het vervangen van de impeller moet om de paar jaar regelmatig gebeuren op een buitenboordmotor, het vereist echter wat oefening en handigheid.
Het aanbevolen vervangingsinterval voor de impeller vindt u in het inspectieplan.
Reinig en conserveer de buitenkant van de buitenboordmotor
Voordat u de buitenboordmotor voor de winter opbergt, verwijdert u verontreinigingen zoals stof, vogelpoep en eventuele algen van uw buitenboordmotor
met een vochtige spons en een beetje afwasmiddel.
Controleer de buitenzijde van de motor op krassen, lekkages en roest en repareer deze voor de winterstop.
Let op: Het resulterende vuile water moet worden opgevangen in een aparte container of tank en mag niet worden geloosd op het riool, het havenbekken of op de grond,
omdat er olieresten in het vuile water kunnen zitten.
Spuit de gereinigde motor in met corrosiebescherming om de motor te conserveren.
Met een lichte spuitnevel op alle metalen zaken beschermt u uw buitenboordmotor onder andere tijdens de winterstalling tegen vliegroest.
Buitenboordmotoren worden opgeslagen in de winterstalling
Staat uw motor droog en stabiel voor de winterstalling, dan kunt u nu in alle rust het volgende seizoen plannen voor de komende maanden.
Let op: De motor kan rechtop, maar ook liggend worden opgeslagen (let op bij 4-takt buitenboord motoren).
Let op: Als u uw buitenboordmotor onder een dekzeil opbergt, moet hier lucht kunnen circuleren.